mim-blog86

Jumaat, Februari 18, 2011

saf yg sempurna..



Alhamdulillah...berjumpe lg kite dgn ari jumaat yg mulia,penghulu segale ari...& sesungguhnye kiamat akan berlaku pd ari jumaat..cume kite xpasti bile kah masenye.....ape yg aku nk cter n share kli ni psl 'SAF SOLAT'....perkare ni aku tgk ramai org yg xamk kisah n  mybe ade gak yg xtau...sepatutnye kite sume mesti menitik berat kn tntg kesempurnaan saf dlm setiap kali solat berjemaah....aku ni bkn la golongan bijak pandai dlm agama...tp insyaallah ape yg perlu kite perbetul kn,maka laku kn dgn sebaiknye....mudah2an kite mendpt keredhaan dr Allah s.w.t.

mcm td dlm solat jumaat kt 1 masjid ni...lokasinye biar la rahsie supaye xmengaib kn imam tersebut.....jd imam ni bkn mudah n ia 1 tugas yg berat...& imam juge berperanan dlm memastikan saf para makmum telah sempurna terlebih dhulu sblum memulakn solat...dh byk kali la aku perhati perkare ni..imam akan ambil mudah n bsikap sambil lewa bile berkate "penuh kn saf  & lurus kn saf"...pd zaman Rasulullah s.a.w. diorg akan berkate "luruskn saf & rapat kn saf..!" sbyk 3 kali...& ade pembantu yg menolong imam memeriksa stiap saf btul2 sempurna sblum solat bermula....tp pd masa kini perkare sebaliknye berlaku...

bagaimana utk kite dpt kn saf yg sempurna?ini merupakan perkare yg mesti kite tau tntg kedudukan kaki & bahu...dh byk kali aku perhati kn org2 tue yg ade ni,bile aku nk rapat kn kaki ke kaki,nti diorg pun akan cube jarak kn blk kedudukan...huhuhu...paling ketare aku tgk saf yg pertame,kt situ mmg terlalu jarak..ade yg kedudukn kaki antara makmum sebelah menyebelah jaraknye dlm sejengkal n due jengkal....imam bole amk sambil lewa je perkare cmtu....ataupun imam xnmpk?mmm...mybe die nmpk tp wat xtau je...

sbnr nye kaki para makmum hendak la bercantum..& kedudukan kaki mesti la menghadap kiblat...jgn lupe bahu mesti bertemu bahu....kt bwh ni ade cth gambar saf yg betul & salah...so korg sume mulai dr saat ni aku hrp dpt la perbetul kn saf kamu dlm stiap kali solat berjemaah..."sesungguhnya saf yg sempurna merupakan sebahagian dari kesempurnaan solat.."


klik pd pic utk gambaran yg lebih jelas...


ok klu korg dh fhm n tgk gambaran yg jelas mengenai saf yg sempurna,skrg ni aku nk share antare hadis2 yg ade bg menunjukkn pentingnye saf yg sempurna...

“Luruskanlah saf, janganlah kalian membengkokkan saf, nanti hati-hati kamu akan berselisih.” (Hadith Muslim)

Luruskan saf kamu, demi Allah hendaklah kamu meluruskan saf-saf kamu, atau Allah akan memalingkan wajah-wajah kamu.” (Hadith Bukhari & Muslim)


manakala shbt Anas bin Malik,pembantu rumah nabi semenjak nabi tiba di Madinah sehingga nabi wafat,pula melaporkan nabi berkate:

“Luruskan dan rapatkan saf-saf kamu dan rapatkan bahu-bahu kamu, demi Dzat yang diriku dalam tangan-Nya, sesungguhnya saya melihat syaitan masuk di celah-celah saf, seperti anak kambing yang berlari-lari.” (Sahih Sunan Abu Dawud)


juge dlm 1 lafaz lain nabi berkate:

“Luruskan barisan kalian, sejajarkan bahu dengan bahu, isilah celah yang kosong dan bersikap lembutlah kepada saudara kalian. Jangan biarkan ada celah-celah untuk syaitan. Sesiapa yang menyambung saf, nescaya Allah akan menyambungkannya. Namun sebaliknya sesiapa yang memutuskan saf, nescaya Allah akan menutuskannya.” (Sahih Sunan Abu Dawud)



aku harap dgn sedikit info yg ade ni,maka dpt la kite perbetul kn saf utk mendapat kn kesempurnaan solat...insyaallah..."sesungguhnya solat itu dpt mencegah kamu dari melakukan perbuatan yg keji & mungkar.."


mari bersolat! ;)


Tiada ulasan: