mim-blog86

Jumaat, Mac 04, 2011

kahwin

tajuk aku kali ni simple je..."kahwin"...tp sgt subjektif...yg aku nk cter kali ni cume sbhgn dr kahwin la..bkn bermaksud aku nk kahwin or nikah ke ape...2 same skli xbenar ye rakan2....hehe...tp tajuk kahwin ni kesinambungan dr khutbah jumaat yg aku dgr td..tibe2 rase bersemangat bile dgr psl kahwin yg khatib bace td...hehe



khutbah td menyentuh psl perkahwinan yg mendapat keberkatan & perkahwinan yg tdk mendapat keberkatan... ade 1 part menarik yg aku nk share kt sini iaitu...Rasulullah s.a.w. bersabda.."Barangsiapa yg mengahwinkan puterinya (anak) kerana silau akan harta kekayaan lelaki itu,sedang kan lelaki itu buruk akhlak & agamanya...maka perkahwinan yg dibina itu tidak mendapat keberkatan dr Allah"....

so dr situ dpt la kite fhm yg pd mase skrg ni ramai ibu bapa yg mengahwinkan anak2 perempuan nye bkn kerane lelaki tu baik akhlak n agamanye tp memilih harta sbg perkare utama...mmg aku xnafikan harta tu penting gak..mmg susah la zmn skrg ni nk membentuk pemikiran seperti pd zmn Rasulullah dulu...

bg aku agama yg perlu diutamakan dlu dlm memilih psgn ni...n khutbah td pun turut menyeru utk kite mendahulukan agama bile mengahwinkan anak2....mmg susah nk cari ibu bapa yg sggup benar kn anaknye bekahwin dgn lelaki yg xpunye harta tp tggi agamanya...huhuhu..maksud aku bkn la lelaki tu papa kedana terus...klu dh papa kedana tu mmg susah la nti si isteri bile dh berkahwin..kurang2 ade la skt hartenye tu...

ape pun soal jodoh ni sume ketentuan Allah...kite pun xtau jodoh kite 2 psgn yg berharta or x...tp jike ade ibubapa yg sggup mengahwinkan anaknye bkn kerana harta lelaki tersebut mmg aku tabik la kt die! haha

semoga ari Jumaat membawa 1000 sinar kebahagiaan kpd seluruh umat Islam...

7 ulasan:

miss raihan berkata...

cepat2 la anda mencari harta pasnie =)
agama da ada, harta plak akan ada..menjadi rebutan la plak pasni =P
semoga cepat kawen ngan gurlfren tu
cinta jarak jauh nie susah taw *wink ;P

mim berkata...

tq miss raihan...hehe..tp agama yg sy ade ni masih nipis lg,byk lg yg sy perlu blaja n teroka..harta akhirat yg lg pntg...mmm tul tu,cinta jarak jauh sgt2 menduga keimanan...ahakz! :D

miss raihan berkata...

adela kemanisan tu cinta jarak jauh.
neway doakan u all cepat2 kawen.
allah bless both of u..

mim berkata...

thanx a lot..moge Allah permudah kn segale urusan...soal jodoh ni kite berserah je padaNya..Allah maha mengetahui...

puteriann berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
puteriann berkata...

miss raihan : tq for da wish...sy doakan kebaikan untuk kamu juga...amin

abg : amin ya rabbal alamin...yap betul too...n ayg doakan keimanan abg too akn jd semakin kuat dan teguh wlupun ayg jauh.....=P

miss raihan berkata...

puteriann:oh, niela jantung hati rock 4eva yek?selamat bekenalan dear =)i da follow u.frens ok